Google verzamelt informatie van alle websites ter wereld. Dit doen ze met behulp van “spiders”. Deze zogenaamde spiders crawlen (kruipen) het hele web af en scannen pagina’s op inhoud, relevantie, inkomende links etc. Al deze informatie wordt door Google opgeslagen in een grote database. Als je vervolgens zoekt met behulp van Google op een bepaald zoekwoord dan scant Google deze database razendsnel af om jou de meest relevante websites met de meest relevante informatie te geven.
Belangrijke onderwerpen waar Google rekening mee houdt bij het rangschikken van de zoekresultaten zijn:
1. Titel van de pagina
2. Inhoud van de pagina
3. Domeinnaam
4. Metatags
5. Alt tags bij plaatjes of foto’s
6. Backlinks
7. Kwaliteit van backlinks
8. Leeftijd website
Als een website voldoet aan deze punten voor bepaalde zoekwoorden, dan ziet Google dit als een relevante pagina en komt de website hoog in de zoekresultaten van Google terecht!
De links naar je site (backlinks) bevatten altijd woorden. Het is van groot belang dat de woorden in deze links zo goed mogelijk overeenkomen met de inhoud van de pagina waarnaar gelinkt wordt. De linktekst (ankertekst) is namelijk zeer belangrijk in een SEO campagne, aangezien de ankertekst in grote mate bepaalt op welke zoekterm je website of webpagina vertoond wordt. Google denkt namelijk “als een website met de linktekst “auto kopen groningen” naar een bepaalde pagina linkt over het kopen van auto’s in groningen, dan zal die pagina ook wel echt daarmee te maken hebben.
Bedankt voor je aanvulling James!