06 - 811 626 11 marcel@logticom.nl

Lezen van teksten op een website is vermoeiender dan op papier, hiernaast is het wegklikken zeer eenvoudig. Werk daarom met korte en beknopte teksten en probeer de bezoeker ‘bij de les’ te houden. Op de sub-pagina’s mogen de teksten eventueel wat langer zijn.

Verder is het belangrijk de taal van de bezoekers te spreken. Binnen een bedrijf heeft iedereen met een bepaalde vorm van bedrijfsblindheid te maken en heb je ook met vakjargon en bepaalde termen te maken. Maar dit geld natuurlijk niet voor alle bezoekers van de website. Vermijd dus vakjargon en laat iemand van buiten je eigen vakgebied / website de teksten lezen en vraag of alles duidelijk is.

Kies voor een schreefloos lettertype, zoals bijvoorbeeld Arial of Verdana. En gebruik donkere letters op een lichte achtergrond. Zorg ervoor dat de tekstkolom niet te breed is, indien deze breder is dan 12 cm, wordt het lezen al als minder prettig ervaren.

Besteed tot slot aandacht aan de schrijfstijl. Veel websites zijn nog steeds gericht op de ondernemer of het bedrijf. Op veel websites staan bijvoorbeeld teksten als: ‘onze visie’, ‘de oorsprong van ons bedrijf’ of ‘wij doen…’. Voor een stuk historie is dit helemaal niet erg, maar probeer in het overgrote gedeelte van de website de bezoeker of gebruiker centraal te stellen.